Tips tegen stress bij (zakelijke) verhuizingen

Verhuisstress is een bekend fenomeen geworden. Tijdens een verhuizing ben je constant met je gedachten bij de verhuizing en het is ook logisch dat een plotselinge verandering van omgeving emoties met zich meebrengt. Maar het blijkt dat de stress van een particuliere of zakelijke verhuizing lange tijd voelbaar is – zowel bij de medewerkers zelf als bij de organisatie. Bereid je dus goed voor met de tips tegen stress bij verhuizen in deze blog!

Brian Joseph Gillespie is phD aan de Faculteit Ruimtelijke Wetenschappen van de Rijksuniversiteit Groningen. In zijn boek Household Mobility in America: Patterns, Processes and Outcomes (2017) schrijft hij dat verhuizen kan leiden tot verstoring, ziekte en verdriet. Hij legt ook uit dat werk- of gezinsonzekerheid en het verlies van sociale contacten lang na de verhuizing gevolgen kunnen hebben.

Tips tegen stress

Je kunt de stress waarschijnlijk niet voorkomen, maar je kunt het wel verminderen. Gebruik deze tips als organisator (zoals facilitair manager) om niet onder de stress te bezwijken.

1. Begin op tijd

We hebben het al eerder gezegd, maar het is ook het belangrijkste bij elke verhuizing: zorg dat je op tijd begint met het plannen van de verhuizing. Al een jaar van tevoren kun je al veel regelen: het reserveren van je budget, zoeken naar verhuismaterialen, medewerkers informeren enzovoort. Steeds vaker kiezen bedrijven voor een verhuisbedrijf, maar vaak pas in een laat stadium. Een verhuisbedrijf begint ook graag zo vroeg mogelijk met plannen!

2. Ontruimen en opruimen

Je hebt vaak meer spullen dan je denkt. Begin daarom op tijd met de ontruiming. Misschien worden sommige dingen niet eens meer gebruikt, dat scheelt tijdens de verhuizing. Dus maak de afweging van tevoren. Dat scheelt veel tijd!

3. Bekijk de nieuwe locatie

Het vergelijken van kubieke meters is niet voldoende om te bepalen welke ruimte beschikbaar is op de nieuwe locatie. Neem een ​​of meer dagen de tijd om de nieuwe locatie te verkennen. Dat wil zeggen: niet alleen het gebouw van binnen en van buiten, maar ook de omgeving. Wat is er te doen voor medewerkers in de omgeving? Hoe maak je ze enthousiast over de verhuizing en draagvlak creëren? Zijn er winkels in de buurt die nuttig kunnen zijn tijdens of na de verhuizing? En is er tijdens de verhuizing voldoende ruimte voor de verhuisbus?

4. Maak een overzicht

Denk na over alles wat je nodig hebt om alle belangrijke documenten te regelen en te verzamelen. Contracten met leveranciers (inclusief gas, water, elektriciteit en internet), verhuizers, medewerkers, alles. Je zult versteld staan ​​hoeveel belangrijke papieren documenten je nog hebt in dit digitale tijdperk. Maak daarom verschillende vakken voor de verschillende soorten documenten en gebruik gekleurde labels om dit te verduidelijken. Een archivaris kan ook een oplossing bieden. Daarnaast moet iedere medewerker dit ook zelf doen; je eigen doos met opladers, documenten, prullaria en foto’s voor op het bureau, etc.

5. Vergeet jezelf niet!

Last but not least: vergeet jezelf niet tijdens de (zakelijke) verhuizing. Psychologische stressoren spelen een grote rol bij een verhuizing: met name jouw medewerkers hebben een afkeer aan verandering. Als organisator heb je echter te maken met spijtangst (“Wat als de nieuwe locatie tegenvalt? Heb ik het dan verpest?”) En vermoeidheid (zowel fysiek als mentaal). Gun jezelf dus ook de tijd om te ontspannen. Zoals gezegd ben je tijdens een verhuizing constant aan het nadenken over deze moeilijke taak. In dat opzicht is het vergelijkbaar met een renovatie of bruiloft. Door je zo nu en dan af te sluiten, ervaar je minder stress en kun je tijdens het werk beter functioneren.

© 2020 Allround Movers